Een box vol emoties is een doosje met 40 emotiekaarten.
Op elke kaart staat een vraag met op de achterkant een spreuk of gedachte die nog meer stof tot nadenken en voelen geeft. Het doel van de kaarten is het bespreekbaar maken van gevoelens en te ontdekken dat…
- alle gevoelens er mogen zijn;
- een gevoel komt en gaat
- een gevoel soms ingewikkeld is,
en dat mag. Zo staat geschreven op het uitlegblaadje in de box.
Het werken met de emotiekaarten gaat verder dan: Hoe gaat het met je vandaag? Leuk weekend gehad? Was het leuk op school? Door een 15-tal minuutjes stil te staan en in gesprek te gaan rond een getrokken emotiekaart, leer je echt de ander kennen.
Je kan je kind(eren) blind een kaart laten trekken en dan in gesprek gaan over de getrokken emotie. Niet alle emoties zijn even makkelijk onder woorden te brengen en dat maakt het net zo boeiend. Kinderen leren zo moeilijke gevoelens onder woorden te brengen.
Je kan je kind(eren) ook zelf een kaart laten uitkiezen met een emotie waarover ze wat meer willen vertellen.
Er zijn heel veel mogelijke manieren om met deze kaarten aan de slag te gaan. Kinderen die liever niet over een bepaalde emotie wensen te praten, mag je zeker niet forceren, zij pikken veel op van de andere kinderen die dat wel doen. Het praten over gevoelens en het toelaten ervan, zorgt voor een warm & veilig nest.
‘Een box vol emoties’ van Stine Jensen met de mooie kleurrijke illustraties van Marijke Klompmaker is een warme aanrader om mee aan de slag te gaan thuis, in de klas, …
De box is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar.
Rond de emotiekaarten ‘Vrolijk’ en ‘Dagdromen’ maakten we in de klas (3de lj) volgende verwerking:
Een zelfportret met daarboven een dagdroomwolk met daarin allerlei zaken die je vrolijk maken. De trui met fineliner van patronen voorzien. Achtergrond met sepia bruin aquarelkrijt en vervolgens op een wit overgeschilderd krantenpapier gekleefd.
Reactie plaatsen
Reacties