'Het grote deugdenboek voor het onderwijs en het deugdenspel met doeboek' /Linda Kavelin - Popov, Dan Popov & John Kavelin / ACT on Virtues

Gepubliceerd op 13 februari 2022 om 19:31

Doordat we dit schooljaar echt een aantal moeilijkheden binnen de groepsdynamiek in de klas op een positieve manier wilden aanpakken, besloten we om het werken met deugden uit te testen.

 

Per periode van 2 weken tot een maand werken we aan een deugd. (verschilt van deugd tot deugd)

In de kring kijken we met de kinderen in de klas wat al goed (complimenten) gaat en waaraan we nog wat moeten werken. Wat missen we? Of waarbij hebben we nog hulp nodig?

 

Meestal komt een deugd in een kringgesprek expliciet naar voren.

Bijvoorbeeld:  Ik kan me vaak moeilijk concentreren. Er gebeurt te veel om me heen en dan ben ik afgeleid.

Wanneer ook andere kinderen bij deze ervaring aansluiten, gaan we kijken bij de deugden. Of er een deugd tussen zit die ons kan helpen en dan gaan we met deze deugd aan de slag.

 

Soms impliciet.

Bijvoorbeeld:  kinderen die vertellen dat ze in de speeltijd vaak niet mogen meedoen met de anderen. Als dit puntje wordt gekozen door de klas om in te groeien en tegemoet te komen. Kijken we tussen de deugden. Aan de hand van de deugdenposter en -spelkaartjes. Welke deugd het meest tegemoet komt aan deze nood. De kinderen verantwoorden ook waarom ze denken dat deze deugd aan deze nood tegemoet komt.  Zo kozen de kinderen in dit geval voor: rekening houden met….

 

Aan de slag... 

  • De deugd wordt als focus visueel gemaakt in de klas. (deugdenspelkaart komt bovenaan aan de dagkalender)
  • Die periode organiseren we wekelijks activiteiten rond die deugd (vanuit het deugden doe-boek dat zoals hierboven echt handige tool is! Ook wanneer de deugd niet uitgewerkt staat in het boek, kan je er echt wel inspiratie uit opdoen.) 

       Tot iedereen het gevoel heeft dat ze de deugd goed doorleeft hebben, deze deugd bij zichzelf en de andere herkennen en aangeven dat

        ze in deze deugd gegroeid zijn.

  • We geven complimenten aan elkaar wanneer we de aandacht voor de deugden opmerken en helpen elkaar.
  • Op het einde van de week doen we een evaluatie in een kringgesprek. Wanneer de kinderen die de noodvraag stelden, vinden dat er een positieve groei is in de groep en zij geholpen zijn. Alsook als ieder voor zich zich ten volle bewust is van de deugd in zichzelf. Gaan we over naar de volgende deugd vanuit een kringgesprek.
  • Via de klasbrief worden de ouders op de hoogte gebracht van de deugd waaraan we werken.

 

Zo werkten we al rond de deugden, respect, samenwerken, concentratie, rekening houden met, ordelijkheid 

Ook in het rapport geven we mee welke deugd sterk aanwezig is bij het kind en welke nog aandacht vraagt.

 

Besluit:

Het mooie en waardevolle aan het inzetten van de deugden in de klas vanuit de nood van de kinderen, is dat kinderen de deugden bij zichzelf en de ander (h)erkennen en in vriendschap, onderling vertrouwen, zorgzaamheid en naastenliefde vanuit respect, vertrouwen en rechtvaardigheid kunnen groeien of kunnen herstellen wat moeilijk ging. Want ieder draagt de deugden in zich en geniet van hoe ze individueel maar ook als groep groei ervaren. Hetgeen een veilig en warm klasklimaat schept.

 

Het Grote Deugden boek is ook beschikbaar voor ouders. Als ouder krijg je vijf strategieën aangereikt om de deugden met kinderen actief en bewust te bespreken en te oefenen. Hierdoor betrek je de kinderen bij een leuke ontdekkingstocht en maak je hen bewust van hun eigen groei. Om zo een fundament te leggen voor een opvoeding die gebaseerd is op verbinding en de eigenwaarde van je kind(eren)

 

Voor wie verder met de deugden of positieve basis aan de slag wil en deze zuiver wil leren kennen en toepassen zijn de deugdenboeken en -kaarten echt een must have. Je kan ze HIER verkrijgen

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.